Het koor

Venrays Mannenkoor

Het Venrays Mannenkoor (kortweg VMK, opgericht op 20-12-1909) maakt al meer dan 110 jaar deel uit van het culturele leven van Venray. Een gezonde vereniging met zangers vanaf 20 jaar in alle leeftijdscategorieën. De vereniging telt momenteel 88 actieve leden.

Het bestuur en de dirigenten streven naar een hoge graad van perfectie. Het resultaat is dat het koor behoort tot de beste koren van Nederland. Vanaf 26 april 2014 mag het koor zich Nederlands Kampioen noemen!

Het koor behaalde in Zwolle met een score van 337,5 punten (een gemiddelde van 9,4!) de hoogste plaats van Nederland onder de A-koren. Dit gebeurde onder de vakbekwame leiding van dirigent Anton Kropivšek. Hij dirigeerde het koor van 2003-2022. Sinds augustus 2022 staat het VMK onder leiding van Ron Hanssen.

Het repertoire omvat werken uit de gehele muziekgeschiedenis, op profaan en op religieus gebied, van klassiek tot pop in een groot aantal verschillende talen. Het koor voert dit repertoire uit zonder gebruik te maken van partituren. De uitvoeringen kenmerken zich door een grote levendigheid: er treden verschillende koortjes en groepen vanuit het gehele koor op. Ook worden optredens geregeld ondersteund door bewegingen en andere choreografische elementen.

Jaarlijks organiseert en verzorgt het koor , naast andere concerten en optredens, een of meerdere hoogstaande Eindejaarsconcerten (enigszins in kerstsfeer) in de Venrayse schouwburg. Deze concerten zijn zeer geliefd en trekken elk jaar volle zalen.

Repertoire

Het Venrays Mannenkoor kent een breed repertoire. Naast het klassiek mannenkoor repertoire richt het koor zich steeds meer op vernieuwende keuzes en arrangementen. Het hedendaags repertoire loopt van modern tot klassiek.

Gedreven, Gezellig, Gewoon doen!

Zing met ons mee!